Taníts angolt külföldön!

Taníts angolt külföldön!
16 perc

Kiskoromban tanítónéni szerettem volna lenni. Aztán ez változott, de végül mégis visszatértem a gyökerekhez és egy napon (időszakos) angol tanár lett belőlem.

Az egész akkor kezdődött, mikor 2011 márciusban az akkori szeretett kutatói állásomnak vége szakadt – a holland állam rendesen megszorította a nemzetközi fejlődésre szánt eurókat, mi pedig – kis szervezet lévén – egy centet sem kaptunk, a volt főnököm is pont a fontosabb emberekkel veszett össze, pont ’jókor’... bezárt a bazár (megszűnt az NGO), és én a tervezett afrikai küldetésem helyett Barcelona felé vettem az irányt: angolt tanítani, amit tettem egészen decemberig. De talán nem is itt kezdődött, hanem, amikor úgy 5 vagy inkább 6 éve egyik barátnőm az amerikai csere-éve  után ottragadt Barcelonában angolt okítani. Neki bejött, engem meg izgatott a téma, hogy talán kéne menni egy nyárra (akkor még nem tudtam, hogy nyáron ez az ötlet felejthető). Sose tettem, egészen 2011-ig. A spanyol időszak alatt tanítottam egy kicsit Angliában is, utána Amerikában és az elmúlt évben Mexikóban. Szeretek tanítani, ez egy olyan munka lesz, ami újra és újra vissza fog köszönni az életemben, de állandó hivatás talán sosem lesz belőle.

De most nektek nem arról szeretnék mesélni, hogy miért is mentem ki Barcelonába, miért is hagytam ott végül, mit szerettem benne, és mit utáltam benne rettentően... majd miért tanítottam újra, máshol és miért fogok újra meg újra tanítani. Sokkal inkább elmesélném, miről is szól ez a TEFL  (Teaching English as a Foreign Language), mik a lehetőségek, mi kell hozzá stb, megpróbálom a tanultak, a tapasztalataim és az ismerőseim tapasztalata alapján nagyjából objektíven megközelíteni a dolgokat, hogy könnyebben mérlegeljétek, ez nektek való-e vagy sem (és nem csak azért, mert ’az a Hello Magyarokos csaj imádta/utálta/kibírta’), illetve, hogy tippeket adjak, olyanokat, amiket bár tudtam volna 5 éve ilyenkor! A célom se nem a lelkesítés, se nem a lebeszélés, csak a tények hideg valóságának megosztása.

(Fotó: Gál Kati)

Mi is az a TEFL és mi kell hozzá?

Hakuna Matata, annyi mint semmi vész. A TEFL pedig annyi, mint Teaching English as a Foreign Language. A TESOL (Teaching English to Speakers of Other Languages) és a TESL (Teaching English as a Second Language) kb. ugyanarra a dologra céloznak (bár a TESL az általában angol nyelvű országokban – USA, Anglia, stb – bevándorlóknak, cserediákoknak, és egyéb külföldieknek történik, míg a TEFL és TESOL pedig nem angol nyelvű országokban angol tanítás legtöbbször anyanyelvű tanárok által). Van, hogy a ’T’ betű lemarad. Lényeg az, hogy a TEFL, TESOL, TESL, EFL, ESOL és ESL nagyjából ugyanazt jelentik. Felnőtt és gyermek oktatásra is utal. TEFL oktatás általában tanfolyamokon, magántanárként, illetve rendes sulikban fakultációként is folyik. Spanyolországban egy tanári masterrel sem lehet külföldiként állást kapni állami iskolákban, kivéve, ha az a papír spanyol. Magán sulikban lehet, de nagyon nehéz, és általában nem angolt, hanem mindenféle más tárgyakat tanítasz (akkor is ha nem értesz hozzá!) angolul.

Bár elvben van olyan suli, ami papír nélkül is felvesz tanárokat, ilyet egyre nehezebb találni, és magyarként (nem anyanyelviként) még nehezebb. Magyarnak lenni az EU miatt plusz, hiszen legálisan alkalmazhatnak – szemben a rengeteg Barcelonában élő és tanító amerikaival, akik illegálisan tartózkodnak az országban, és csak nem hivatalos ’cash job’-okat vehetnek fel. Viszont sajnos magyarnak lenni azért nem a legjobb, mert ugye nem az anyanyelvünk, és a legtöbb suli – és diák – anyanyelvi tanárt akar. Tökmindegy milyen jó az angolod, vagy akár hány éve tanítasz, azt hiszik, hogy egy anyanyelvitől majd beléjük folyik a tudás. Például én BIZTOS, hogy szívesebben tanulnék V nevű macedón barátnőmtől, akinek diplomája (majdnem master) van TESOL-ból, mellé angol tanári ÉS nyelvészeti mastere van, van vagy 16-17 év tapasztalata, és szenzációs tanár, mint E nevű amerikai barátnőmtől, akinek van egy gyenge TEFL oklevele, a tanítás nem érdekli, és leginkább bulizni és inni jött Barcelonába (ja, és tipikus amerikaiként angolul se beszél helyesen). Egy átlagos spanyol és katalán viszont gondolkodás nélkül E-t választaná, mert ő anyanyelvű (és akkor tuti nyelvtanulási varázspálcája is van!), míg V az ócska macedón és akcentusa is van egy picit.

Ennek ellenére nem lehetetlen magyarként állást találni.

(Fotó: Gál Kati)

Hogyan találjunk magyarként állást?

Először is, akár magyar, akár nem magyar, mindenképpen szerezz be egy TEFL oklevelet! Akkor is, ha angol tanári egyetemi végzettséged van. De komolyan!!! Abból se akármilyet: sok tanfolyam van, sőt vannak 3 napos kis online kurzusok is, de a legtöbb túl rövid és nem akkreditált. Mivel a legtöbb ugyanannyiba kerül, érdemes egy akkreditáltba invesztálni. Kétféle világszerte elfogadott oklevél van: a Cambridge CELTA és a Trinity TESOL. Mind a kettő ugyanazokon az elveken alapul (communicative approach), 4 hetes, gyakorlatot is tartalmaz, vizsgával fejeződik be (írás- és szóbeli), és leginkább a normál felnőtt oktatásról szól (pár órán megemlítik a gyerekeket és a business angolt, de főleg felnőttekről szól). Ha több fokozatra, tapasztalatra, tudásra vágysz, vagy az életrajzodat akarod fényesíteni, akkor a TEFL certificate után vannak – online is követhető – továbbképzések: Teaching Business English, Teaching Young Learners (azaz gyerekeket), és még más (azt orvosi angol, mérnöki angol, mit tudom én). Ezek a tanfolyamok NEM kellenek, de biztos jól néz ki a papíron, meg pár ismerősöm szerint igencsak hasznosakat tanult belőle. (Ha a TEFL certificate után van 2 év tapasztalatod és tetszik is a dolog, akkor lehet ebből diplomát csinálni, ami jól jön, ha 2 év után senior teacher vagy trainer akarsz lenni, ebből a Trinity Diploma in TESOL és a Cambridge DELTA a két elfogadott.) Tanfolyamok egyébként mindenhol vannak, csak nyomulj rá a Google-ra!

(Fotó: Gál Kati)

Ha véletlenül van a magyaron kívül valami jó kis amerikai, kanadai, ausztrál, angol stb. állampolgárságod, a magyart rá se írd (maximum uniós polgárként említsd), akkor se, ha esetleg az angolt csak akcentussal nyomod, mert igazából csak Magyarországon éltél! Azt vettem észre, hogy sokszor az állampolgárság többet ér, mint az angoltudás. (Például E, egy lengyel ismerősöm angol állampolgár, de az akcentusa a lengyel és a francia keveréke – nevelkedése helyszínei alapján logikus is -, de évek óta nincs gondja állásokkal. Persze az interjún hallják a szépen csengő angoltalanságot, de míg ezt ki lehet magyarázni, hogy ő angol, csak élt is és ott is. Ezzel szemben S, tökéletes angolságú brazil barátnőmnek annál több gondja volt a munkakereséssel, mert brazil és nem angol).


Ha akcentus nélküli anyanyelvi szinten beszéled a nyelvet (Angliában nőttél fel, vagy csak irigylésre méltó a tehetséged), akkor mindenképpen bilingualt írjál a nyelvtudások alá. Sőt, ha van akcentusod, de magabiztosan anyanyelviként beszéled az angol, akkor is írhatsz bilingualt, senki se fog megkövezni, csak segít. Amúgy meg a ’native-like’ az jobb, mint a ’fluent’, meggyőzőbb. Ha a legtöbb tapasztalatod külföldi, akár ki is hagyhatod ezt. Rólam az életrajzom alapján a legtöbben az interjú előtt azt hittek, hogy amerikai vagyok (annak ellenére, hogy feltüntettem, hogy EU útlevél meg magyar, mint anyanyelv: az angolhoz az elején csak native-like-t, a végén már bilingualt írtam).


Azt mondanom se kell, hogy CV-n is és az interjún is turbózd fel a tapasztalataidat: minden tanítással és tréninggel kapcsolatos dolgot írjál oda, kis és nagy előadások, önkénteskedés oviban, babysittelés (tesókára való vigyázás alapból sok éves baby-sitter vagy nanny tapasztalat! Nem kell tudniuk, hogy az idegesítő öcsid volt az, és többet verekedtetek, mint nem), segítettél egy havernak felkészülni valami vizsgára (odaadtad neki a jegyzeteket) az tutoring vagy mentoring simán. Minél több ilyesmi van ott, annál jobb, mivel sok az angol tanár, a tapasztalatot keresik, és mivel magyar vagy (nem anyanyelvű) a tapasztalat számít, de ez minden állással így van. Mellesleg úgyis azt olvassák, amit akarnak. Például én a Children’s Rights masteremről sose hazudtam, hogy óvó néni szak, sőt általában – ha kérdezték és lehetőségem volt rá – őszintén és részletesen elmondtam, hogy mi is az, mégis azt hallották (mert oda se figyeltek), hogy én biztos imádom a gyerekeket és biztos gyerekekkel körjátékoztam az egész mesterszakom alatt. Szóval, ha belenyomsz olyanokat, hogy teaching, training, tutoring, mentoring, children, és education, akkor, ha el is magyarázod, hogy az egy óvoda mellett igazából csak laktál, és a training az leginkább a tréning nadrágodra emlékeztet, akkor is már az a pár szó elég ahhoz, hogy eldöntsék, hogy te bizony össze train-teach-tutor-ingoltad a világot.


Nem kell spanyolul vagy katalánul tudnod, az órákon úgyis csak angolul szólalhatsz meg! Ennek ellenére hasznos, sőt van ahol közel elvárt, ha tudsz egy legalább alapszinten. Nem fogod használni az órákon, de mégis megnyugtató a főnöknek, ha meghallasz beszólásokat, vagy tudsz köszönni a titkárnőnek. De ha, nem beszéled a nyelvet, akkor ez ne tartson vissza, a legtöbb tanár nem beszéli!

Én és a diákjaim Mexikóban (Fotó: Gál Kati)

Oké, megvan a certificate, a CV is szuper, akkor most mi legyen?

Állás keresés! Mi más?!

Mivel az iskolai (így a nyelviskolai!) tanév szeptember közepe, illetve október eleje körül kezdődik és júniusban fejeződik be, ezen időszak alatt vannak állások is! Felejtsd el az olyan romantikus ötleteket, hogy nyáron tanítgatsz egy picit és sütkérezel a strandon mellette. Komolyan! Nem hittem el, de tényleg ez a helyzet. Júliusban – erre ki fogok térni – táborokra van lehetőség, augusztus üresjárat, teljesen, menj haza, napozz, vagy olvass inkább, szeptember álláskeresés. A 9 hónapos tanév alatt meg taníthatsz magántanárként vagy nyelvsulikban, vagy mind kettőben.


Nyelviskolákban...

Augusztus végén nem lesz semmi, de szeptember közepére nagyon beindulnak az állások. A legtöbb suli az utolsó pillanatra halasztja a dolgokat és kb. ’oké, holnap kezdesz’ stílusban nyomják. A Loquo a legjobb website, ahova a legtöbben felteszik az állásokat, de pl. van, aki felnyomja a tefl.com-ra is. Hirdetés nélkül is küldd el a CV-d sulikban, periodikusan, többször is. Ha jön egy új pozició lusták a régi CV-ket rágni, mert naponta jön száz. Menj be személyesen és add le a CV-det a titkárnőnél. Keresd fel a BTTA (Barcelona TEF Teachers Association), bár a TEFL tanárok általában nagyon féltik a poziciójukat, de ha felmondanak, és néha akkor is, ha simán üresedés van, boldogan megosztják a lehetőséget. Így adtam át az állásaimat decemberben pár munkakereső ismerősnek! Ja, és menj el minden interjúra – igen, a szeptember állati fárasztó lesz, de nem baj, mert a tanév is. Ha nem szeptemberben kezdenél, akkor a január is jó időpont, sok az üresedés, mert sokan nem jönnek vissza a téli szünet után, de nem mondanak fel az utolsó pillanatig.


Évközben igen nehéz, szinte lehetetlen, de lehet szerencséd egy hirtelen üresedéssel. Bár kezdő tanárként, vagy újként Barcelonában, nagy esélyed van, hogy részidős, illetve több részidős állásod lesz, meg magán diákok. Elvben lehet külföldről is próbálkozni a ‘jövök, ha van állás’ hozzáállással, azonban ezellen nem csak óva intenek a tapasztaltak, de én senkivel sem találkoztam, aki így jött. A legjobb ott lenni, a tanár általában azonnal kell, és ha ott vagy, alapból több az interjú lehetőség is.

(Fotó: Gál Kati)

Magánoktatás

Hirdetni a loquo jó, de a Tusclasses Particulares még jobb. Valamint aggass hirdetéseket az utcán és iskoláknál. Nagyon fontos, hogy spanyolul hirdess! Ha nem tudsz spanyolul, akkor is!!! Másolj, kérdezz meg egy havert, ott a google translator, stb! Az emilekre is spanyolul válaszolj, ha hívnak, akkor vagy add át a telefont egy spanyolul beszélő havernak, hogy dumáljon helyetted (angol haverom, M kedvenc fogása), vagy magold be spanyolul, hogy ‘[szar a vonal, illetve mindjárt lemerülök] kérem írjon egy emailt’. Emailben közöld velük, hogy az órák az Ő érdekükben csakis angolul folynak, és amint a személyes talira, azaz az első órára kerül a sor, csak angolul beszélj. Persze rájönnek, ha nem vágod a nyelvet, de akkor már mindegy.


Nyelvsuli vagy magán?! Munkaviszonyok?! És általában mire számítsak?!

A nyelvsulinak az az előnye, hogy valamivel biztosabb. Ha szerződéses és fix fizetéses állásod van, akkor tudod mire számíts anyagilag – sajnos a fizetés nem emelkedik, ha rád sóznak még pár órát vagy megbeszélést vagy akármit. Ha szerződéses vagy készpénzes órabéres vagy akkor sajnos, ha lemondanak egy órát vagy te betegedsz le, a fizud is csökken, de ha valaki más lesz beteg, és felszedsz extra órákat, a fizud is nő.

Az órákra való készülést, meetingeket, papírmunkát, doga javítást, viszgáztatást, esetleges kötelező tréninget, email kapcsolattartást a diákokkal (hétvégén is! Éjjel-nappal!), és egyebeket nem fizetik. Hiába 10 és 14 euró közti az órabér, ez csak a tartott tanórákért jár, és bizony rengeteget dolgozol azon túl is. Ez sulitól függ. Az egyik suliban ez minimális volt, az óráimra készülni kellett ugyan, de a papírmunka minimális volt. Egy másikban viszont el sem tudom mondani mennyi mindent csináltam tök ingyen.


Arra is nagy az esély, hogy gyerekektől kezdve felnőttekig mindenkit fogsz tanítani (minden csoport más szintű, más könyvvel, évente új könyv stb). Például hétfő, szerda és péntek délutan 17:30-kor kezdtem egy ovis csoporttal (hétfő és szerda 5 éves szörnyetegek, péntek pedig szende 3-4 évesek), folytattam egy kiskamasz (10-12 évesek) csoporttal, majd jött egy naponta változó csoport speaking-re (13-tól 80 évesig, szint naponta változó), és a napot egy felnőtt csoporttal zártam 22:30-kor. Az órák közt öt perc szünet, izé, a szünet alatt a gyerekeket kell kivinni és egyesével anyuka kezébe adni…


A legtöbb nyelviskola az 17 és 18 óra közt kezdi a tanítást és valamikor 20 és 22:30 közt zár. Van amelyik suliban vannak reggeli órák, ezek 8:00 és 10:00 (néha 11:00) közt zajlanak, ha business English-tanítasz, akkor az akár 7-kor is kezdődhet. Ha mázlid van, akkor el tudsz csípni egy 45 perc - egy órás ebédidős különórát valami suliban (13:30-14:30) vagy valami cégnél. Ezek az órák. Nem egy normális 9-17-ig munka az biztos. Ja, és bár nekem mázlim volt, de a sulik nagy részében szombat reggel úgy 10-től délig is vannak órák.


A fizetésre visszatérve, teljes munkaidősnek számít, ha 18–22 órát dolgozol (értsd: tanítasz tanórán! Az adminisztráció és egyebek az plusz és ingyen). Ezzel 900 és 1200 euró közt lehet keresni. Nagyon nehéz egy sulinál rendes teljes idős állást találni, de amúgy nem sok, és főleg nem kezdő tanár ollózik össze ennyi munkát. A legtöbbek akikkel találkoztam, 10 és 15 óra közt dolgoztak egy héten. Csak tanítás.

(Fotó: Gál Kati)

És mi van a magánoktatással?


Mielőtt naívan azt gondolnád, ahogy én tettem, hogy majd a reggeli és délutáni órák közé beollózol egy adag magándiákod, tudnod kell, hogy a magán diákok nagy része este munka után akar majd órára járni, valamikor 18 és 21 közt (amikor könnyen lehet, hogy dolgozol egy nyelvsuliban), néhány hétvégén, leginkább szombat reggel akar órára menni, és akad olyan ritkaság, aki reggel vagy esetleg ebédiőben szeretne tanulni. Szóval, amikor a nyelvsulikban vannak órák…. Mégsem olyan könnyű ez.


Pénzben jobb a magánoktatás. Míg régen 20 eurót is el lehetett kérni, a válság óta a 18 is nehéz, de 15 a minimum. Szóval 15 és 18 közt. Ha 18 akkor általában az illető baromi messze lakik. Hallottam olyanokról, akik 20-24 eurot is el bírtak kérni valami baromi gazdag családtól, de ilyenért napi késtzer másfél órát utaztak a városon túl, hogy 1-2 órát angolul lényegében bébiszitteljenek (pelenka és stb). Míg a magántanulók valamivel többet fizetnek, kevésbé lehet rájuk számítani, mert vagy nem is gondolják komolyan, vagy csak 2 hétig akarnak tanulni, vagy most beteg, most vakáció, most munka miatt  utazik, és hiába egyezel meg, hogyha nem szól időben, akkor fizetnie kell, mert általában szólnak. Az állandó hirdetés, házról-házra járás is fárasztó lehet. De papírmunka nincs, meg hülye főnök se.


Ez embertől függ, van, aki magán tanítani szeret, van, aki nyelvsuliban, van, aki kombinálja. Barcelonában több féle tanár létezik. Van, aki tényleg imádja, évek óta csinája (vagy fogja), mint a macedón barátnőm, (vagy már nem tudja, mi mast lehetne, oly rég nyomja), alig keres (egy senior teacher vagy trainer se keres sokkal többet), szobatársakkal lakik, nincs élete, alig él meg, de csinálja. Van, aki – a legtöbb – igazából bulizni jött, egy fél-1-2 évre, és tőkével indult, tehát volt valamennyi (vagy több) pénze (vagy hitele) a lakbérre, meg kajára, és a fizetés meg szuper a party-ra és utazásra, és tényleg vígan megél. És akkor van az, aki ugyan bulizni és utazni jött, de pénz nélkül, gondolván, hogy majd megél belőle, de mivel Barcelona nem egy olyan olcsó hely, azért a vígan élés az messze áll tőle, inkább a kevesebbet bulizok és a nyomorgok közt áll az igazság. A legtöbb tanár 6 és 24 hónap közt marad Barcelonában és általában a tanítással, és attól függetlenül, hogy pénzzel vagy anélkül jött, attól függetlenül, hogy keményen dolgzott full-time és teljes szívvel, vagy köpött rá és kavart valamit part-time, egészen biztos, hogy rengeteg élménnyel és tapasztalattal távozik. Meggazdagodni viszont nem fog. Mellesleg, illetve, nem is olyan mellesleg, a diákjaidtól rengeteget tanulhatsz a kultúrájukról, minél ügyesebben szerkeszted az óráid témáját (és minél több flexibilitást ad a tanmenet és a könyv…), annál inkább. Óra után is, hisz tanóra után a felnőtt diákokkal simán el lehet menni sörözni és tapaszozni egy kört. 

(Fotó: Gál Kati)

De várjál, mi van a nyárral?!

Ja, a nyár. Szóval az augusztust felejtsd el. Teljesen. És a magántanulókat  nyárra szintén. Viszont ott vannak a táborok! Ha Barcelonában szeretnél maradni, akkor sok nyelviskolának vannak nyári órái júliusban. Ezeket –nem hittem el én se, de így van – a legutolsó pillanatban július első napjaiban dobják fel a loquo-ra, de akkor akad egy pár. Ha Barcelonán kivül akarsz táborozni, akkor az április a legjobb hónap a keresésre, a május szintén, a június már elég késő, de mázlival működhet. A legtöbb táborban nem csak tanítasz, hanem hajat fonsz, focizol, felügyelsz, hogy a lányok ne unokával a hasban menjenek haza anyukához, szóval a nap 24 órájában dolgozol. Nekem mázlim volt, mert az én táboromban volt külön activity staff, szóval én csak tanítottam (meg szintfelmértem, vizsgára készítettem, órára készültem, papírmunkáztam, és heti egy nyelvi versenyt szerveztem). De én egy angliai táborban tanítottam júliusban, úgyhogy az más. Amúgy a tefl.com az egyik legjobb pajtid nyári táborok elcsípésében és ehhez Spanyolországban se kell lenned.


Mi a helyzet más városokkal és országokkal?

Nem tudom igazán. Más spanyol városok hasonlóak, lehet, hogy a fizu kevesebb (nem biztos, ez függő), de például az albérlet kevesebb, de Park Güell sincs hozzá. Mások tapasztalata alapján Olaszországban pontosan ugyanaz a helyzet, mint Spanyolországban. Prágában szintén felkapott az angol tanítás, bár ott a magán tanárkodás úgy hallom lehetetlen, szinte nem is létezik, muszáj nyelvsuliban. A fizetés azt hiszem több. Valaki egyszer azt mesélte nekem, hogy Lengyelországban nagyon jól lehet keresni angol tanítással, valami havi 2000 (vagy több?) euróról beszélt, de szkeptikus vagyok, tapasztalatom nincs. Ha véletlen van egy amcsi-kanadai-ír-nagy-britanniai-ausztrál-új-zélandi-dél-afrikai útleveled, akkor Dél-Koreába menj, és ha oda nem, akkor Kínába, Thaiföldre, Vietnámba, esetleg Japánba…sok ázsiai országban baromi jól lehet keresni angol tanítással, repjegy és szállás bérmentve, de sajnos kell nekik az a native country útlevél (bár nyelvtudás és tanári papír nem). Mexikóban, Közép- és Dél-Amerikában a legtöbb hely nem kér TEFL oklevelet vagy bármi tanári végzettséget. Preferálják az anyanyelvieket, de anélkül is lehetséges. A legtöbb munka feketén történik, meggazdagodni nem fogsz belőle, de elég lesz arra, hogy az alap dolgokat fedezze, sőt, ha spórolsz kisebb utazásokra is elég. Nemzetközi sulikban is van tanítási lehetőség, de oda nagy esély van rá, hogy inkább anyanyelvieket és hivatásos tanárokat preferálnak. Ebben az esetben számíts egy hajtósabb munkarendre és egyenruhára. Mexikóban szuper tapasztalataim voltak 2014-15-ben, erről még írok máskor. Az USA-ban magántanárként és egy befogadó állomáson dolgoztam részidőben és utóbbiban, mint önkéntes. Mivel már legálisan voltam ott, vízumos és teljes idős munkában nem tudok segíteni és nincs tapasztalatom.  Személyes tapasztalatom Spanyolországgal, angliai táborozással, Mexikóval és az USA-val van, a többi hallomás!

Akkor menjek vagy ne?!

Ezt neked kell tudnod. Ha arra gondolsz, hogy ‘majd betegre keresem magam külföldön’, akkor talán nem a TEFL a legjobb ötlet (legalábbis Barcelonában, avagy egész Spanyolországban nem). Ha nagyon jól akarsz élni, akkor sem. Ha csak kalandokra vágysz, tanítási tapasztalatokra, egy szép helyre, egy új kultúrára, és ilyenekre, netán van egy apró induló tőkéd is, akkor könnyen lehet, hogy ez egy neked való dolog, és egész biztos szép élményekkel, új barátokkal, és hasonló szuper-duperségekkel fogsz gazdagodni. Igyál egy pohár…korsó…sangriát helyettem is!

(2011-es élmények alapján íródott, de utána kérdeztem és a helyzet 2015-ben is vátozatlan)