Máltai kisokos - Használati utasítás a Földközi-tenger legjobb szigetéhez

Máltai kisokos - Használati utasítás a Földközi-tenger legjobb szigetéhez
9 perc

Van egy szigetekből álló apró ország a Földközi-tenger közepén. Apró kerekítési hiba az őt körülölelő tengerhez képest, mégis évszázadok óta ügyesen őrzi stratégiai pozícióját. Szinte mindenkinek a lovagrend jut először eszébe, aminek - a sors fintora - mind a mai napig Rómában van a központja. Kis családommal Máltán újraéljük a nyolcvanas éveket, azzal az apró különbséggel, hogy van már Wi-Fi és 4G.

A máltai klíma

Máltán valahogy lassabban telik az idő, ebben nyilván szerepe van az időjárásnak is: mivel a nap még télen is sokat süt, és annyira erős, hogy még januárban is le lehet égni. Itt valahogy nem érzed az idő múlását. A téli hónapokban a sziget zöldbe borul az esőzések miatt, és - a hazai gyakorlattal szemben - itt ez a mezőgazdasági munkák főszezonja. Először furcsa volt januárban zöldellő ágyásokkal találkozni, de idővel hozzászokik az ember. Miként ahhoz is, hogy télen a napszemüveg és az esernyő kötelező kiegészítő azoknak, akik nem autóval jutnak el A-ból B-be, függetlenül attól, hogy A és B között 10 méternél nagyobb-e a távolság. Ugyanakkor a Földközi-tengeren a téli viharokkal átszáguldó, és vízszintesen hulló csapadék miatt az esernyő gyakorlati haszna elhagyható…

Április végétől kifakul a sziget, a kegyetlen mediterrán napsütésnek és a hónapokig tartó szárazságnak kevés növény tud ellenállni, és mivel a historikus elbeszélések szerint a föníciaiak gyakorlatilag kiirtották a helyi erdőségeket, mára nem túl sok összefüggő zöldterület maradt. Így a nyári időszakban a kiszáradt növények sárgája keveredik a helyben bányászott mészkő sárgájával, ami az elsődleges építési alapanyag Máltán évszázadok óta.

Építkezés Máltán

Apropó, építkezés: mivel a szigeten általában nem csökken még télen sem fagypont alá a hőmérséklet, így egyrészt nincs szükség sem a vízvezetékek, sem a csatornák mélyre ásásának, amit a sziklás alap csak még nehezebbé tenne. Ennek vannak kínos következményei is, mint például az útfelújítások esetén létrejövő spontán szökőkutak és vízesések, valamint a szép számmal jelen lévő, és termetesre megnövő csótányok. Jelentősen leegyszerűsödik ugyanakkor a vízvezeték szerelők dolga, hiszen a csöveket bevésni csak a lakáson belül kell, amúgy pedig elég a ház külső falához rögzíteni. A módszer előnye dugulások elhárításakor megfizethetetlen. A lakások hőszigetelése valamint a fűtés általában a magasabb kategóriás ingatlanok jellemzője, így télen a lakások legtöbbje viszonylag hamar felveszi a külső hőmérsékletet, ami jellemzően"csak" 10-16 fok körül van, és akár 5-8 fokig is csökkenhet éjszaka. Fűteni általában légkondikkal, olajradiátorokkal valamint az otthon"szieszta" néven futó, a magyarországi hétvégi vityillók többségében fellelhető, gázpalackos módszert használjuk. A legtöbb helyen az utcai villanyvezetékek is a ház falán kötnek ki, egyrészt, mert miből legyen a pózna (lásd fenn), másrészt mert nincs igazán hely a szűk utcákban. A járdák részleges, vagy teljes hiánya a városok, falvak óvárosi részein teljesen megszokott. A szűk utcák évszázadokon keresztül biztosították a megfelelő klímát, hűsítő árnyékot adva (ebből a szempontból nem egy babakocsibarát környezet).

Tömeg és közlekedés Máltán

A jelenkor viszont kevésbé respektálja a múlt technológiai vívmányait, különösen nem egy fél Budapestnyi méretű szigeten: a szűk utcák miatt alakulhat ki katasztrofális helyzet az autós és tömegközlekedésben. Jelenleg az ország egyedül a buszos tömegközlekedési formára rendezkedett be, ami időjárástól függetlenül bármikor rendelkezésre áll. Ugyan van jópofa ladikokkal közlekedő kompjárat Sliema és Valletta, valamint Valletta és Birgu között, azonban ezek nyilván nem fogják kielégíteni a teljes lakosság tömegközlekedését. Különösen kritikus a helyzet a turistaszezon és a még éppen tartó vagy épp kezdődő iskolai tanév metszetében, amikor a nebulókat furikázó iskolabuszok és mamataxik a sziget belsején, míg a baloldali közlekedésben nem feltétlenül penge turisták a sziget tengerparti részein kezdhetik meg élet-halál harcukat minden megtett méterért. Úgyhogy marad a busz. És a dugók.

A máltai autós nemzet. Ugyan a rossz oldalon és borzasztóan vezetve közlekednek, mégis rengeteg az autó és az autós. Állítólag Európában itt a legkönnyebb megszerezni a jogosítványt, ami a gyakorlatban válik gyorsan érezhetővé. A szigeten nyilván nincsen hely autópályának, és a maximális sebesség 80 km/h. Az esőben (mint egyetlen zord időjárási tényezőben) való vezetés gyakorlati oktatását megint csak bajos teljesíteni, általában májustól szeptemberig nem esik, így aki ebben az időszakban abszolválja a gyakorlatot, annak sajnos ez kimarad. Ami pedig az irányjelző használatát illeti, annak a gyakorlata rögtön a sikeres vizsga után esik ki az úrvezetők fejéből. Ez általában a tinédzserkor végén következik be, hasonlóan a hazai gyakorlathoz.

Családonként átlagban a nagykorú családtagok száma + 1 autó darabszámmal lehet számolni: a +1 vagy a vasárnapi autó vagy apuka hobbi autója, a mi lakásunkkal szemben ez éppen egy oldtimer katonai rádiós furgon.

A használt autók importját a hazainál nagyjából kétszer akkora regisztrációs adóval próbálják meg visszafogni, mérsékelt sikerrel. Itt is kötelező a biztosítás, viszont bűnlajstromot csak az elmúlt 5 évről vezetnek, és az otthoni bónusz áthozható. Az éves adó a 2009 előtt regisztrált autóknál még elviselhető, utána viszont az öregebb autókra brutális pénzeket kell fizetni, és itt a jármű hossza és az általa elkövetett környezetszennyezés mértéke a számítási alap. A fizetési rendszerességet érdekes módon oldották meg. A magyarra megdöbbentően hasonló rendszám első betűje alapján állapítják meg, melyik hónapban kell fizetni az éves adót és a biztosítást, és ez az alapja a műszaki vizsgáztatásnak is. Így az 'A' betűsök január, a 'B' február, és így tovább... A rendszámból másra is lehet következtetni, például, hogy az autó hivatalos utasszállításra jogosult-e. A taxik és a hivatalosan személyszállító vállalkozások rendszámtáblájának utolsó betűje mindig 'Y'. A szigeten egységesen fehérek a"mezei" taxik, akik borsos árat is kérhetnek egy-egy fuvarért. A"fekete taxik" általában valamilyen cég autói, a legnagyobb a szigeten az eCabs, és szerintem korrekt, zónákra felosztott árakon szállítanak, viszont előzetes megrendelés alapján dolgoznak. És végül a turista autók: a középső 'Q' betűvel rendelkező autók kölcsönzős vagy lízingelt járművek. A kölcsönzős járgányokon matrica segíti a marketinget, és figyelmezteti a közlekedés többi résztvevőjét, hogy a volánnál valószínűleg életében először jobbkormányos autót vezető illető ül, így mindig körültekintően közelítsük meg.

A sziget strandjairól

A hölgyek kisebb (és férfitársaim nagyobb) csoportjának bánatára a máltai strandokon tilos a topless/monokinis napozgatás és a fürdőzés, ezért adott esetben bírságot is be lehet gyűjteni. A nagyobb strandokon erre tábla is figyelmeztet, azonban ez eldugottabb, apróbb öblökben már nem vesztegették a táblára sem az időt, sem a pénzt.

A máltai nyelvről

Végül egy gyors és a teljesség igénye nélküli máltai nyelvlecke, elsősorban a kiejtést gyakorolandó. Alapvetően hasonlóan ejtik a magánhangzókat, mint a magyar nyelvben, kevésbé angolos a kiejtésük. A különbségek:

  • A 'C' betű az a magyar 'cs'-nek felel meg. Tehát Paceville az Pácsevill.
  • A 'G' betű az leginkább a magyar 'dzs': Mgarr kiejtve Mdzsar.
  • A 'gh' betűösszetétel általában néma, így a Ghajn Tuffieha-ból Ajn Tuffiea lesz.
  • A 'J' az marad j.
  • A 'Q' talán a legérdekesebb: kicsit fulladozó hangot kell hallatni, amit írott formában elmagyarázni képtelenség, a legegyszerűbb, ha kihagyjuk. Így például a repülőtér Luqa városában nem Lukában, hanem Luában van.
  • Az 'S'-t sz-nek ejtik: Sliema=Szlíma.
    A 'W' a magyar 'u' betűnek felel meg, így a fentiek alapján Qawra kiejtve Aura.
  • Végül a személyes kedvencem: az 'X', amit itt 's'-nek ejtenek. Így mi nem Naxxarban, hanem Nassarban lakunk, és Xemxija is Semsija kiejtve. 

Gozo kikötője Máltán (Fotó: Molnár Péter)

Remélem ezzel a tudással felvértezve sokkal kevesebben tévedtek majd el a szigeten. Hiszen a remény hal meg utoljára.


Molnár Péter

Naxxar, Málta


Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is!

Külföldön élsz vagy szeretsz utazni és van egy jó sztorid? Legyél a szerzőnk!