Fekete nap Reykjavík életében?

Fekete nap Reykjavík életében?
Fekete nap Reykjavík életében?

Izlandon a turizmus az utóbbi egy-két évben soha nem várt mértékben pörgött fel. Ennek oka lehet a közösségi médiában sugárzott egyszerre pozitív és különleges imidzs, az üzenőfalakat elárasztó képek a gyönyörű tájakról, és a fapados légitársaságok megjelenésével lenyomott repülőjegy árak. A lényeg: tavaly majdnem egy millió kalandvágyó turista jutott el a sarkkör alatti szigetre, így a turizmus mára az izlandi gazdaság egyik legnagyobb aranybányájának számít. Ennek természetesen jó és rossz oldala is van. Most a rosszról fogunk beszélni.

"Nem kérünk olyan városból, aminek nincsen kultúrája!"

Tegnap interjúban jelentette be a négy talán legnépszerűbb bárnak otthont adó épület tulajdonosa, hogy tervbe vették a teljes építmény renoválását, ezzel egyidejűleg pedig a bárokat más,"turista-barátabb" létesítményekre cserélnék. Az ír kocsmahangulatú Dubliner, a főleg elektronikus zenei partikat rendező Paloma, és a reykjavíki underground koncertek két fő helyszínéül szolgáló Húrra és Gamli Gaukurinn bezárásának hírére egy embereként mordultak fel a lakosok és zenészek. Nem is csoda, hiszen nem túlzás azt állítani, hogy a Tryggvagata 22. a reykjavíki partiélet legfontosabb csomópontja. Az interjú megjelenése után alig pár percre, az egyetlen angol nyelven sugárzó izlandi rádió, a Radio Iceland Facebook eseményre hívta az embereket, akik szeretnék kifejezni felháborodásukat:"Néhányan megpróbálják megfojtani az főváros zenei életét a legjobb és legfontosabb koncerthelyszínek bezárásával, hogy a helyükre még több szuvenírboltot és turista információs pontot építhessenek. Mutassuk meg nekik, hogy nem kérünk olyan városból, aminek nincsen kultúrája!" Az eseményen már most másfél ezren jelezték részvételüket és támogatásukat. 

Nem ez az első eset 

Bár többféle forrás többféle dolgot állít, egy dolog egyértelműnek látszik: a bárok mostani formájukban nem fognak megmaradni, és ahogy a tulajdonos Steindór Sigurgeirsson állítja:"a terveiken semmilyen formában nem változtat, hogy hányan tiltakoznak vagy írnak alá petíciókat". Sajnos nem ez az első alkalom, hogy zenei események helyszínéül szolgáló bárok sínylik meg az izlandi turizmus térhódítását. Nem is kell túl messzire visszanyúlnunk, legutóbb például 2013-ban a szintén közkedvelt, már-már kultikus jelentőségű Faktory-t zárták be, és építettek a helyére egy újabb szállodát. A zenei színtér akkor is gyászolt, hiszen a Faktory olyan, mára óriási hírnévnek örvendő együtteseknek a karrierjét segített beindítani, mint az Of Monsters and Men vagy a Retro Stefson. A Faktory bezárása után pont a régen Harlem néven üzemelő, ma Húrrának nevezett bár volt az, aminek sikerült a hátrahagyott űrt betölteni. Egészen idáig.

Kisebbségben a saját országodban 

Steindór Sigurgeirsson még több érdekes dolgot állít a már említett interjúban:"Ha egy nagyjából százezer lakosú várost évente egymillió turista keres fel, az arány egy a tízhez. Ha ebben a környezetben a céged nem gondol a turistákra, rossz irányba haladsz". Izlandnak tényleg borzasztóan kicsi a népessége, így nem nehéz mindenféle"leg"-listákra sem felkerülnie. Emiatt azonban mára átbillent a mérleg nyelve, és ahogy az épület tulajdonosa is állítja: fontosabb a turistáknak kedvezni, mint a reykjavíki lakosoknak. 

(Fotó: Flickr/Elizabeth Ellis)

Még több plüss puffin?

Eddig nem konkretizálták, hogy milyen formában fog megújulni a Tryggvagata 22, de a többség újabb szuvenírboltok rémképét látja az események mögött, holott a bároktól alig pár lépésre mindenki már most három különböző üzletben vásárolhat kedvére plüss puffint és izlandi zászlós felespoharat. 

Az izlandi turizmus marketingjének fontos része az ország kulturális életének hangoztatása. Az emberek nagy része azért is látogat Izlandra, hogy megismerhesse a sokat emlegetett különleges zenei életet. Az épületben helyet kapó bárok nem csak a helyi lakosságot, hanem a turistákat is nagy számban vonzzák, mi is mindig megiszunk egy sört a hozzánk látogató barátokkal és rokonokkal a Húrrában vagy a Palomában. Ezeknek a helyeknek a megszüntetésével Reykjavík csak veszít vonzerejéből, hiszen ki akarna egy olyan városba látogatni, ahol csak hoteleket, és kínai gyártmányú hűtőmágneseket árusító boltokat talál? 

Tetszett? Oszd meg!