Mind the gap!

London, ahol élmény a tömegközlekedés

Mind the gap! - London, ahol élmény a tömegközlekedés
Mind the gap! - London, ahol élmény a tömegközlekedés

Mikor megérkeztem Londonba az itteni közlekedési rendszerről mit sem tudva azonnal belenyúltam egy £90-os (közel 40.000 Ft) taxi számlába. Sebaj, tanulópénz! Néhány órával később már egy helyi vegyeskereskedésben álltam sorban az Oysteremért, kezembe nyomták életem első tube térképét és megvettem a London A-Z várostérképet. Kaptam akkor mindenféle információt jegy-, és bérlet árakról, érvényességről, ajánlott útvonalakról, hallottam idegenebbnél idegenebb szavakat, mint: Tube, Overground, Emirates Air Line. De egyelőre ott tartottam, hogy milyen szép az a piros és emeletes busz, és hogy jobbra kell nézni mielőtt lelépek az úttestre. Vidékről jött lévén (ahol közel 10 féle vonal volt és pont) nem volt egyszerű beleszokni az itteni tömegközlekedésbe, megbarátkozni a térképek és útvonaltervek rendszerével, de mostanra már nem cserélném le semmire. Garantáltan ez az egyik legjobb dolog Londonban és ami a 9 milliós lakosságot illeti, szükséges is.

MI AZ AZ OYSTER?

Az itteni chipkártyás fizetési rendszert jelölik Oyster névvel (jelentése osztriga). A világon ez az egyik legkorszerűbb fizetési megoldás.

Miért épp osztriga? Egyes állítások szerint az osztriga kemény héja a biztonságot, míg a benne rejlő igazgyöngy az értéket, sokoldalúságot szimbolizálja. Ez a kis kártya mindent magába foglal, a buszoktól, a metrón át a hajókig mindenhol ezt használhatod fizetési eszközként. Tulajdonképpen mondhatjuk azt, hogy ez a londoni bérlet, bár nem teljesen.

Az Oysterre feltölthetsz akár bérletet is (travel card) vagy tetszőleges összeget is. Mindezt megteheted a tömegközlekedési irodákban, de a legtöbb vegyesboltban is. Csak figyeld, hogy hova van kiragasztva az Oyster-logó.

A kártya használata sem kíván egy OKJ-s tanfolyam elvégzését: csak érintsd hozzá azokhoz az érzékelőkhöz, amin - meglepetés! - a fent említett logót látod és már be/fel is jutottál a megfelelő közlekedési eszközre. A rutinos londoniak egyébként már ki sem veszik a táskájukból, zsebükből az Oystert, hanem csak azt érintik hozzá a szenzorokhoz. Ezért láthatsz annyi csipogó táskás nőt például az aluljárókban.
Igényelni online vagy közel 4000 boltban tudod Londonban. Nyugalom, a turisták se maradnak ki semmiből, az ő igényeikre teremtetett az Oyster Visitor Card (erről bővebben majd egy másik alkalommal).

+1 tipp:

A vásárlás utáni első adandó alkalommal célszerű online regisztrálni az Oystert. Ez több szempontból is praktikus. Egyrészt, ha elveszíted vagy ellopják, akkor az új kártyádon ott lesz az aktuális egyenleged és nem kell újra megvenni a bérletet, feltölteni a kártyát. Másrészt online tudod nézni a közlekedési szokásaidat is, és ennek segítségével akár még arra is rájöhetsz, hogy havi szinten nem feltétlenül az a travel card a neked megfelelő, amit egyébként jó ideje használsz. Arról pedig már ne is beszéljünk, hogy a helyi BKV (azaz a TFL)  rendszeresen küld figyelmeztetéseket, ha éppen nagyobb lezárás, változás vagy sztrájk várható.

(Fotó: Fekete Szilvi)

MERRE VAN ÉSZAK, MERRE VAN DÉL?

Ha kezedben az Oyster, szabad ember vagy, de nem árt előtte ténylegesen megismerkedni az itteni közlekedési rendszerrel. Kezdetekben biztosan szükséged lesz térképre vagy térképekre.
Amennyiben offline mozgolódsz, akkor az ajánlott papíralapú térképek:
- London A-Z várostérkép
- metróállomásokon ingyen beszerezhető metró térkép;
- és jó barátaid a legtöbb buszmegállóban elhelyezett térképek, amik a környéket ábrázolják;
Ha online vagy, tehát van okostelefonod elérhető sávszélességgel, nyert ügyed van:  használd a Google térképet és annak navigációját (a navigáció letölthető appként is telefonodra).
Plusz adalék a könnyebb tájékozódáshoz, hogy minden buszmegállót egy vagy két betűvel jelölnek, így könnyebben beazonosíthatod tartózkodási helyedet a térképen és abban is biztos lehetsz, hogy a jó megállóban várakozol.
Mivel a jó dolgoknak sosincs vége, ezért plusz örömforrás, hogy a legtöbb megállóban digitális kijelző mutatja a buszok érkezését. Előfordul, hogy nincs ilyen, de akkor se kell kétségbe esni, mert ahogy otthon a legkisebb faluban, úgy itt is ki van írva a táblára a buszok menetrendje. Ééés, ha már szóba került az online mód, úgy beszerezheted ingyenesen a Bus Checker nevű appot, ami ugyanazt tudja, mint a digitális táblák.

Egyébként minden hasznos információt megtalálsz London hivatalos tömegközlekedési oldalán a www.tfl.gov.uk -on. Többek közt a díjszabásról, a fizetési módokról is olvashatsz, Oystered egyenlegét követheted, letöltheted a térképeket és tájékozódhatsz az egyes vonalak aktuális státuszáról is.

London, tube térképLondon, tube térkép(Fotó: Flickr / Torsten Fix)

AZ A BIZONYOS...

Mi jut eszedbe először Londonról? A Big Ben, a London Eye? De ugye köztük van az a bizonyos piros és emeletes busz is? Gondoltam! Hiszen kinek ne jutna eszébe Londonról pont ez a busz (double-decker)?

(Fotó: Fekete Szilvi)

Elképzelted már egy-egy híres Londonban forgatott film alapján, hogy te is utaznál ilyen járművön? Nos, ezt itt könnyen megteheted! Amíg szülővárosomban (Baja) csak 10, és Budapesten (csak) 200 vonal szeli át a várost az egyszintes buszokból, addig itt 500 vonal adja azt az elképesztő hálózatot, amin naponta közel 6 millió ember utazik és ezek jó 80%-a emeletes. Így kilépve az utcára, nem kell sokat menned, hogy máris valóra váltsd az álmodat. Persze az itt élőknek, a hétköznapok szürkesége kicsit elvesz az élményből, de azért valljuk be, elég klassz érzés még londoniként is az emeleten, közvetlen a szélvédőnél utazni. Legalábbis én szeretem.

(Fotó: Fekete Szilvi)

Busszal utazni itt sem különbözik az otthonitól, de azért akad néhány kivétel.
Elsőként nem árt figyelni, hogy a jó oldalon várod-e a buszt a bal oldalas közlekedés miatt. Ez most lehet vicces, de azért az elején én is benéztem párszor és történt egy akkor idegen környéken, hogy csak a végállomáson vettem észre, hogy valami nem stimmel.
Ami a buszra történő feljutást illeti: az Oystereddel tudod megtenni. Fogod és egyszerűen a kártyaolvasóra tapasztod és már helyet is foglalhatsz. Na de ami azt illeti előbb meg kellene állnia a busznak. Igen, ez itt azért nem olyan egyszerű. Az még nem elég, ha a buszmegállóban állsz, le is kell intened a közelgő járművet, különben ha épp nincs leszálló utas, nem fog megállni

+ 1 érdekesség:
A Harry Potter és az azkabani fogoly című részében is láthattuk a híres emeletes buszt Kóbor Grimbusz néven, habár lila színben és a maga három szintjével karcolta a felhőket, de alap ötlet és mindenképp a város egyik méltó jelképe volt a double-decker (vagy esetünkben ez a triple-decker). Ezt a kelléket egyébként két normál emeletes buszból rakták össze.

A CSŐ

London hatalmas és majd 9 millióan lakják, így teljesen alap a metróhálózat (underground) jelenléte, más néven: The Tube. A közlekedési vállalat 11 vonalon hajtja szerelvényeit és ezen felül működteti az Overground, TFL Rail, DLR (Docklands Light Railway) és villamos hálózatait is a metróval kevésbé lefedett területeken, amik már a felszíni közlekedést képviselik.

(Fotó: wikimedia.org)

Amire különösen büszkék lehetnek a londoniak, hogy a világ első földalatti vasútja itt volt Londonban. Az első szerelvény 1863-ban indult útjára. A rendszer azóta sokkal korszerűbb, modernebb, de ez sem elég, hiszen London népessége egyre nő, több helyre lesz szükség a közlekedési eszközökön így a tube-on is. Tervben van új metrókocsik vásárlása, ahol már több hely lesz az utasok számára és ami már nem csak terv, hogy 2015 szeptemberétől jönnek az éjszakai járatok! Bizony, végre nem kell a buszon zötyögni, alkoholos állapotban egy-egy jól sikerült buli után.

Számomra az első utazás teljesen kaotikus volt. Amennyire emlékszem, hogy a félig-meddig Pesten nevelkedett páromat követtem, nem nagyon értettem, hogy mikor, miért vált irányt, csak mentem utána. Így aztán a későbbi első, magányos utazásom kicsit rémisztő volt, de mostanra már nem is értem miért. Valószínűleg csak a hirtelen jött új, a változás ami megrémisztett, mert ennél a rendszernél nincs is egyszerűbb. Most ne a hazai metrókra gondoljunk! Magát az állomást is nehéz eltéveszteni, hiszen mindegyik előtt majd kiböki a szemed a már jól ismert jelzés:

(Fotó: Fickr / André Zehetbauer)

Az állomáson belül nehéz eltévedni, minden ki van írva. Minden kanyarnál ott a jel, hogy biztosan jó irányba mész. A metróvonal térképe kint virít már rögtön a kapuk előtt, majd a kapukon belül, elágazásoknál, a platformokon és a metrókban is. Digitális táblákkal itt sem fukarkodtak. Nagyobb táblákon mutatják az egymást követő szerelvényeket. Plusz segítség, hogy minden vonalnak megvan a maga színe – Circle line + sárga, Central line + piros stb., és ezekkel a színekkel többnyire a metrószerelvényekben is találkozhatsz: pl. a vonal színének megfelelő a szerelvényen belüli fogódzkodók színe is –, így ha azt hinnéd rossz irányba tartasz, elég a falra pillantanod és ha mást nem is, de egy színes csíkot biztosan látni fogsz. A mozgólépcsőkön jobb oldalt a ráérősek haladnak, vagyis állnak, bal oldalon meg akár futni is lehet, ha úgy tetszik. Ha valaki nem tartja be ezt a szabályt, biztos lehetsz benne, hogy még csak most érkezett a városba. A peronokon sárga jelzés hívja fel a figyelmed a veszélyzónára, de ha ez nem elég, akkor minden szerelvény érkezésekor és távozásakor hallhatod a mostanra már szállóigévé lett felszólítást: „Mind the Gap“.

A kocsik tiszták, sehol egy firka, vagy rágógumi. Kivétel ez alól, hogy sokan hagyják ott a napi újságokat a szerelvényeken. Ez nem szemetelés, hanem egy fura szokás, ami mégis nagyon praktikus. Hiszen így a következő utas is el tudja olvasni a legfrissebbeket és még véletlenül sem kell a többi közlekedő szemébe nézni. Szóval olvass te is bátran, majd hagyd ott a legnagyobb lelki nyugalommal, amikor leszállsz. Visszatérve a szerelvényekre: egy hátrányuk van, hogy a légkondi kicsit szegényesen működik, de én könnyen elnézem nekik, hiszen olyan sűrűn azért nem metrózom.

+1 érdekesség:
2002 óta immáron 60 világvárosban, így köztük Londonban is megtartják évente egyszer a nadrág nélküli metrózás napját azaz a 'No pants on the tube ride'-ot. Idén 2015 január 12-én vetkőztek ki magukból a bevállalósabbak. Számomra érdekes, hogy épp télen van ez a nap, hogy be nem fagy a... Amennyiben te is letolnád a gatyádat, figyeld decemberben a híreket, akkor hozzák nyilvánosságra a következő dátumot.

RIVER BUS

Ugyan nem kimondottan tömegközlekedési eszköz, Oysterünk is csak kedvezményre jogosít fel használatakor, de mennyivel jobb már néha egy könnyed hajóúttal elkerülni a belvárosi dugót és a város szépségében gyönyörködni. Ez a szolgáltatás leginkább turisták körében népszerű, öt különböző járat szeli a hullámokat London elhíresült folyóján a Temzén (Thames), Putney és Royal Woolwich Arsenal között körülbelül 20 kikötővel. Egyszer mindenképp érdemes kipróbálni! Mi is így tettünk!

(Fotó: Fekete Szilvi)

EMIRATES AIR LINE

Az Emirates Airline szponzorálásával épült Emirates Air Line, vagy más néven Cable Car  egy libegő a Temze felett, ami az O2 centert köti össze az Excellel. Ha a korát nézzük még elég új építmény, hiszen a 2012-es olimpia megnyitása előtt adták át.

Tömegközlekedést illetően hasonló kategória, mint az előbb említett River Bus, hiszen bérletünk ennek se fedezi a költségét, de a kedvezményt érdemes kihasználni és 'Pay As You Go'-val fizetni, hiszen a magasból csodálatos látvány tárul elénk.

+1 érdekesség:
A tömegközlekedésben az egyetlen olyan eszköz, ahol az utas hosszabb menetidőt kérhet, ugyanis kérésre rendelkezésre áll egy 10 perces pihenő idő, hogy több időt gyönyörködhessen a kilátásban.

(Fotó: Fekete Szilvi)

NA DE, HOGY UTAZIK EGY LONDONER?

A válasz: „Gondolkodás nélkül“, ahogy párom fogalmazott. Na jó, ez igaz azokra az utakra, amiket már százszor bejártál. Ismeretlen terepen a mai napig előkerül nálam is a Google térkép navigációja, de már nem kell perceket tölteni azzal, hogy melyik oldalon várjam a buszt, hogy melyik platformra érkezik a tube vagy az egyéb kötött pályások. Utóbbi helyeken már tudom, pontosan hol fog nyílni az ajtó, így az elsők között szállhatok fel, ami tömeg esetén kisebb sikerélmény. És már sokat tapasztaltan a tervezett utazási időhöz mindig hozzáadok legalább 15 percet (távolságtól függ), hiszen sosem tudni, mikor kerülök dugóba, vagy mikor csúszok le a csatlakozásról.
Néha hosszú az út, de...

"Ahova érdemes elmenni, oda nem vezet rövid út."

Így is fel lehet fogni.

TIPP

Ha Londonban jársz és ennél jobban vonz a tömegközlekedés, ajánlom hogy látogass el a London Transport Museumba (közlekedési muzeum). Én már voltam! Megéri!

Néhány kép a „múltból“:

Hasznos linkTransport for London Youtube lejátászási lista, alap ismertetők a tömegközlekedésről. Londonba látogatás/költözés előtt tökéletes gyorstalpaló.

Tetszett? Oszd meg!