Nem szereted a tömegközlekedést, nem szeretsz sétálni, a biciklin kiköpöd a tüdőd, mire London egyik pontjából a másikba érsz és szeretnél kicsit rugalmasabban, de kényelmesebben mozogni Londonban? Na, mi nem ezért vettünk autót.
A mi történetünk kicsit különlegesebb a megszokottnál. Mondjuk úgy, hogy ölünkbe pottyant a lehetőség.
A párom édesapjának szakmájából kifolyólag egyik nagy szerelme az autó. Így amikor csak teheti, akkor az internetet bújja az újabb csodáért, amivel majd még otthon foglalatoskodhat, tökéletesre pofozhatja, használhatja és ha jön egy másik szerelem, ettől megválik és széles mosollyal, gyermeki izgatottsággal várja a következő érkezését. Mivel ő Cipruson él, így kalkulálható volt, hogy nem kell sokat várni arra, hogy segítsünk a következő kicsike beszerzésében.
De most ugorjunk egy nagyot, hiszen most a mi kocsink van soron.
Alig hogy túl voltunk az első autóvásárláson és leszállítottuk az autót Ciprusra - ami hatalmas sztori és ígérem, jövök még a részletekkel - jött a következő szerelem… Elmesélte nekünk, hogy már régóta szeretne egy kabriót, de nem elég, hogy szeretne, már ki is nézte. Az általa legbejáratottabb oldal erre az AutoTrader volt. Ott találta meg az új szeme fényét is, egy Renault Megane CC 1.5 Dynamique személyében.
Ezt követően a már előzőleg begyakorolt formát követve elintéztük a vásárlás előtti teendőket. Mivel magánszemélytől terveztünk vásárolni, így több feladatunk is volt.
Első körben elvégeztetünk egy roppant egyszerű, némi költséggel járó HPI check-et, aminek hála láthatjuk az autó eddigi történetét. Többek közt megtudhatjuk a legfontosabbakat, miszerint lopott-e az autó, volt-e már törve, mennyi a valós mérföldszám benne, van-e rajta még hitel… és még sok egyéb hasznos információt.
Amint ezzel megvagyunk, a következő lépésben műszaki állapot ellenőrzést kell végezni. Ő kérem szépen az M.O.T. history. Ehhez szükségünk van két adatra: az M.O.T. referencia számra és a V5C (forgalmi) számára is. Ezt az eladótól tudhatjuk meg. Itt láthatjuk 2006-ig visszamenőleg a műszaki vizsgák eredményeit és szintúgy a valós mérföldek számát, ami sose baj, hiszen Angliában (is) nagy divat a kilométeróra visszatekerése. Inkább ellenőrizzük kétszer, két különböző módon.
Szerencsénkre mindkettő ellenőrzéssel zöld utat kaptunk a folytatáshoz. A hirdetésben se szerepelt eltérő információ.
Majd időpont-egyeztetés után, már ott toporogtunk Barkingban (London egyik városrésze) az eladó küszöbén, hogy vinnénk a kocsit. Nem mondtam még páromnak se, legkevésbé az édesapjának, de már akkor belém hasított az az érzés, tudod… szerelem első látásra. Nem, nem az eladó iránt! Csupán megláttam az autót! Szívem hevesen vert, míg párom a kocsit járta körbe, majd elvitte egy próbakörre. Ő egyébként egész jól ért az autókhoz és biztos, ami biztos, akkor sem mulasztottuk el apukáját felhívni Skype-on a szemrevételezés alatt.
Egyet azért javasolnék: ha az autók ismerete nálad addig terjed, hogy négy kereke van, tudod vezetni és tankolni, akkor nem árt kézen fogni egy ismerőst, ismerős ismerősét, aki profibb az ügyben, vagy még jobb, ha hívsz egy autószerelőt, aki ott gyorsan átvizsgálja neked, nehogy oldalazva gurulj le az autópályáról hazafelé… Sosem lehet tudni.
Mi mindent rendben találtunk. Aláírtunk egy adásvételi papírt, amit Angliában egyáltalán nem muszáj, mert ehelyett a megfelelő helyen kitöltött V5C fogja igazolni az új tulajdonost. Annak egy levágott részét el kell tenni, mint ideiglenes forgalmit és a nagyobb részét pedig a volt tulaj fogja a DVLA-hoz visszaküldeni. Nem kell aggódni, pár héten belül megérkezik a saját, komplett V5C-d.
Ezután van még két lépés, amit nem árt ha nem hagysz ki, hiszen nagy bírságok elé nézhetsz, ha mégis.
Legyen az autóra érvényes M.O.T., különben csak a legközelebbi autószervizbe vezethet első utad. De ezt már úgyis tudod az M.O.T history-ból, így nem fog váratlanul érni semmi sem.
Továbbá a road tax (útdíj, ez kötelező díj, de cserébe nem kell autópálya használatért fizetned Anglia területén), amit vásárlás pillanatában azonnal meg kell újítani.
Most jön egy érdekes pont, ami merőben eltér az otthon megszokottaktól.
A BIZTOSÍTÁS
Otthon az a szokás tartja, hogy az autót biztosítjuk és bárki vezetheti, ha nála van a forgalmi. Itt ez kicsit másképp működik, sokkal szigorúbb a rendszer. A biztosítást Angliában az autóra és a nevedre veszed, és csak az vezetheti az adott autót, akinek a nevén van a biztosítás. Egy autóhoz több személyt is lehet kötni. Így nem adódik probléma, ha egyik nap te vezetnél szívesebben, másik nap meg párod, testvéred vagy…
A vásárlás alkalmával több mint valószínű, hogy nem fogod azonnal megkötni a biztosítást teljes évre, hiszen abban a pillanatban még abban se lehetsz biztos, hogy elhozod-e az autót. Erre az esetre áll fenn a rövidtávú biztosítás, ami 1-28 nap között bármennyi lehet. Mi ezt eddig mindig a tempcover oldalán vettük meg. Ez egy gyűjtő oldal, több biztosító ajánlata közül választhatunk, így elég kényelmes megoldás, hogy megtaláljuk arra az 1-2 napra a legolcsóbbat, amíg elhozzuk a kocsit. Sok helyen olvastam már, ahogy elindulsz az autóért, már tápláld be az adataid és vétel esetén már csak a fizetés gombot nyomd le. Valamiért ez nálunk sosem működött még. Konkrétan ezt az autót éppen biztosítás nélkül hoztuk el, ami elég nagy bátorságra vall, de szerencsénk volt. Senki ne csinálja utánunk!
Szóval biztosítás híjján, beültünk az újdonsült autóba és ami nálam villámcsapás volt, az páromnál egy hazaút. Az autóban még csak viccelődtünk, de néhány nappal később már biztosak voltunk benne, hogy sajnáljuk, de ezt az autót nem tudjuk levinni Ciprusra. Ő már a mi kicsikénk! Mondanom se kell, hogy nem kicsit törtük össze a párom édesapjának szívét, de néhány hónapra rá talált egy ugyanilyen autót, árban is szinte megegyezőt. Úgyhogy most már mindenki happy!
Alább olvashatsz még pár hasznos tanácsot, ami segíthet az angliai autóvásárlásban.
"Sok szerencsét és boldogságot a közelgő négy kerékhez!"
HOL ÉRDEMES AUTÓT KERESNI?
BIZTOSÍTÁS ÖSSZEHASONLÍTÓ OLDALAK
MAGÁNSZEMÉLY VAGY KERESKEDŐ?
Első blikkre azt mondanám, hogy kereskedőtől, hiszen mégis csak ezzel foglalkoznak, jobban meg is bízunk bennük, ha korrekt körülmények között zajlik az adás-vétel és persze már számos pozitív visszajelzést kapott a szolgáltatásuk. Viszont mi egyszer már félúton voltunk egy vidéki városba megnézni egy autót, mikor az érkezésünket telefonon fixálva a kereskedő jelezte felénk, hogy nem is emlékszik, hogy időpontot egyeztettünk volna és hogy ő most nem ér rá velünk beszélni se. Hiába… Nem egy £30k-s autóért keltünk útra. Szóval mindenki maga dönti el, mit választ.
Ha egy olyan autóra bukkantál, amit magánszemély hirdet és kész vége, neked az kell, akkor nincs mese… Nem beszélek le róla senkit. Mi eddig három autót vettünk és mindegyiket magánszemélytől. Viszont betartottuk a vásárlás előtti alapszabályokat erre az esetre (HPI, MOT, ellenőrzés, road tax, biztosítás) és autónézőbe se tudatlanul mentünk.
Kapcsolódó cikk: